A Királykő főgerince

| általános információk | megközelítés |

Általános információk

tánc pengeélen

A Királykő-gerinc bejárása sok magashegyjáró kedvenc célja, úgy télen mint nyáron, de magashegységek közt relatíve alacsony magassága ellenére (legmagasabb pont: 2248 m) nem könnyű hegylánc. A gerinc fűrészfogszerű jellege, kitettsége, a hirtelen időjárás-változások gyakorisága, a nagy szintkülönbségek, probléma esetén a lemenekülési lehetőségek szűkössége – mindez nem teszi alkalmassá egy laza, hétvégi sétakirándulásra. A Kis-Királykő gerince egy nap alatt megjárható, a teljes Nagy-Királykő gerinc bejárásának átlagideje azonban nyári körülmények közt is 2 nap. Télen, ha nagyon kedvezőtlenek a viszonyok, akár meg is hiúsulhat a túra.

A Nagy-Királykő gerincét a szakirodalom két nagy részre osztja: északi és déli gerincre. Az elválasztás alapjául a masszívum eltérő formája, jellege és természetes választóvonala szolgál. A keleti oldalból felkapaszkodó meredek letörés a Királykő tornyánál (Vârful Turnu) erőteljesen déli irányba fordul; ez a piramisszerű csúcs az északi gerinc első jelentős magasságú pontja. Az északi és déli gerinctraktus határát a Pásztor-csúcstól (Vârful La Om) párszáz méternyire elhelyezkedő Grind-nyereg (Şaua Grind) képezi. E két pont közt találjuk fűrészfog-szerűen elhelyezkedve a mészkőmasszívum legmagasabb és legmeredekebb csúcsait.

Az északi gerinc egy 2150 m-es pontján, a Hegyes-csúcson (Vârful Ascuţit), egy ideális helyen található a Lehmann Károly menedékhely, amely végszükség esetén akár életmentő is lehet. Jelzésértékű olyan értelemben is, hogy megosztja az északi gerincet: idáig volt a könnyebb szakasz (ha északról jövünk), és innen kezdődnek a nehéz dolgok. Ha nem kívánjuk tovább folytatni a túrát, van lehetőségünk lemenni a keleti oldalra a völgybe jelzett ösvény mentén. Nincs időnk végigmenni a teljes túrát? Hát akkor tervezzünk csak egy negyedgerincet: a Királykő tornyától a Lehmann Károly menedékig (amely bőven befér egy napba), és így is bőven részesülünk a Királykő szépségeiből, garantáltan vissza fogunk még térni!

A Királykő behavazott gerincén

Fotó: © Csáki István, 2007

| általános információk | megközelítés |

Megközelítés

Zernyest – Botorog – Curmătura

Indulási bázisunk a Zernyest (Zărneşti, 713 m) városától nem messze található Botorog-kút (Fântâna lui Botorog, 819 m). Idáig eljöhetünk autóval is, ha beérve a városba a Pestera (Peştera) falu irányába tartó utat választjuk (az utolsó 500 méter földút, de jól járható). A Botorog-kútnál van lehetőségünk hagyni az autót a híd melletti kis parkolóban. Gyalogtúránk innen indul.

Követve a jobbra induló sárga sáv jelzést, kezdetben enyhe emelkedőn haladunk felfele egy kis völgy mentén, majd éleset fordul balra az út, és enyhén emelkedő kanyarok vezetnek át a lombhullató erdőn, egész egy kis tisztásig (45-50 perc). Itt találunk egy pihenésre alkalmas padot és egy forrást (1200 m). Elhagyva a helyet, hamarosan elérjük a tágas Zenóga-rét szélét, ahol megnyílik a táj, és megcsodálhatjuk tőlünk jobbra (keletre) a Törcsvár–Rukkor-folyosót (Culoarul Rucăr-Bran), mögötte a Bucsecs (Bucegi) hegység tömbjével, bal oldalunkon pedig ott emelkedik teljes szépségében a Királykő fehér mészkőgerince. Áthaladunk a kiterjedt Zănoaga-tisztáson, majd magunk mögött hagyva a jobbra eltérő, Kis-Királykőre vezető kék pont jelzést, hamarosan újra erdőbe érünk. Innen a kijárt, széles turistaút kisebb-nagyobb emelkedőkkel vezet a Curmatură menedékházig (1470 m). Egyre közelebb kerülünk a hegységhez, a fenyőerdő résein át egyre többször és egyre közelebbről csodálhatjuk meg a Nagy-Királykő keleti oldalának sziklavilágát. Menetidőnk a Botorog-kúttól a menedékházig kb. 2½–3 óra.

Mivel a Királykő tömbjét szinte teljes egészében mészkő alkotja, a karsztjelenségek miatt a gerincen nincs víz; ezért ajánlatos a menedékház forrásánál kibővíteni a vízkészletet. Rövid pihenő után folytatjuk utunkat északra, a Hasadék-nyereg (Şaua Crăpăturii) irányába, ezúttal már a piros pont jelzést követve. Az út rövid emelkedő után meredek kapaszkodóba vált, amely a Kis-Királykő lábán elhelyezkedő fenyőerdőn visz át. A húszpercnyi kaptatóból már nincs sok hátra, amikor elhaladunk egy áthajló mészkőtömb alatt, majd a szelídülő emelkedőjű turistaúton már csak percek kérdése a Hasadék-nyereg kilátójának elérése (1660 m). Ezzel meg is érkezünk a főgerincre, ahol ismét találkozunk a Kis-Királykőre vezető kék pont jelzéssel, valamint a Királykő hasadékán át észak felől érkező turistaúttal. Pihenésképpen gyönyörködhetünk a nyeregből elénk táruló látványban: keleti irányban a Kis-Királykő 1816 m magas tömbje, előttünk a Barcasági-medence, nyugatra pedig a Nagy-Királykő gerincének meredeken letörő vége invitál.